UTE-naturfag
Meitemark
Foto Gro
Print ut bilder av de forskjellige meitemarktypene du har i nærmiljøet. Laminer arkene og la elevene sammenligne meitemark på arkene med de dere finner.
Mauren
Arbeidark hvor eleven kan skrive faktasetninger om mauren.
Foto Gro
Foto Gro
Finn en maurtue og lær om disse spennende insektene.
Lær om at insekter har 6 bein.
Maurene har husdyr. De melker bladlus og sørger for at ingen fiender spiser bladlusene som takk for de deilig honningdugg.
Arket kan brukes som tegneark i forbindelse med studering av småkryp. Etter å ha samlet noen insekter, mark, larver eller edderkopper kan de studere dem i fred og ro inni glasset og tegne dem. Hvor mange bein har småkrypet, kan du se noen øyne eller følehorn. Bruk gjerne lupe for å se bedre.
Frosken
Foto Gro
Søk opp fuktige områder ute og let etter froskeegg. Ta bilder av eggene og se på dem. Det er IKKE lov å ta med seg noen froskeegg til undervisnig, Nå må du søke om tillatelse.
Gå heller tur til dammen og følg utviklingen der.
Illustrasjon Gro
Livssyklushjulet for frosken finner du i Spire Gul lærerveiledning
Marihøna
Foto Gro
Marihønenen svermer om våren. Da dukker de opp fra store hauger hvor de har ligget i vinter.
Mal marihøner
Mal store tegninger av dyret dere forsker på.
Skriv en liten faktateskst til.
"Jeg ser setninger" er også fint å lage.
Malt av en elev i 1.klasse
Foto Gro
Øyenstikker
Øyenstikkerens livssyklus finner du i elevbok 1 Spire Grønn
I lærerveiledning finner du tips og flere spennende arbeidsoppgaver til temaet.
Foto Gro
Bier og humler
Filming av bier/humler
4.trinn har jobbet med humler. De har vært på humlejakt med ipaden.
Her er et eksempel på bruk av slow motion filming.
Vi har redigert filmen i Imovie og lagt på litt lyd. I denne filmen fikk vi litt ekstra info om humla ;-)
Foto Berit S.Lier
Lage insekt av naturmaterialer
Print ut arkene. Laminer dem og ha dem med ut i skogen. La elevene se på dem og lage sine egne inseker. Fokus er at alle insekter har 6 bein.
Skolopenderen på nederst ark har ikke 6 bein. Den er et leddyr og tilhører mangefotinger
Illustrasjon Gro
Foto Gro
Foto Gro
Bestemmelsesnøkler
Hvis ikke skolen allerede har, så anbefaler jeg å skaffe artsnøkler til å ha med ut i skogen. Noen selger dem i store plastmatter som kan legges rett på bakken. De tåler en del og har gode tegninger. Artsnøkler finnes også som må bøker.
Naturfagsenteret har også fine artsnøkler man kan printe ut i papir. De bør printes ut i A3 størrelse og lamineres.
Sportegn
Illustrasjon Gro
Her er en spå med 8 dyrespor. Ved hjelp av en spå skal elevene lære seg navnene på dem. Print ut arket og klipp ut kvadratet. Brett arket til en spå.
Illustrasjon Gro
Samle funn i eggekartong
Prosjekt fugler
Kjøp morsomme plysjfugler med lyd. Fine å lære seg fuglelyder med. De har ekte fuglelyder på en liten chip i kroppen. Disse fuglene flyr ikke sin vei når dere er i skogen.
Prosjekt om frø
Det er både enkelt og spennende å plante frø med elever.
Jeg anbefler å bruke druebokser med lokk. De fungerer som perfekte små drivhus.
De har hull i bunnen. Vi laget brett av aluminiumsfolie og la under. Jeg har også noen ganger tredd en gjennomsiktig plastpose over bunnen på boksen.
Når skuddene var blitt ganske store fikk alle dem med seg hjem og plantet dem i verandakasser eller i hagen sin.
Det var stor stas når elevene i sommerferien kunne høste egen avling hjemme i sin egen hage.
Foto Gro
Foto Gro
Foto Gro
Vi lærer om blomster
Illustrasjoner er laget av Gro W
Her er en sammenligningsoppgave med to blomster blåveis og rødkløver. Elevene skal finne ut hva som er likt og ulikt. I tillegg kan de fargelegge blomstene
Sort/hvitt tegninger av flere av våre vanligste vårblomster.
Finn navn og fargelegg
Blomstene er i rekkefølge: Blåveis, blåklokke, hestehov, hvitveis og løvetann
Sansetur
Foto Gro
Elevene får i oppdrag å lukte, føle og høre på det vi finner i skogen.
Noe kan vi også smake på.
Tips til sansing:
Hva lukter mose?
Kan vi lukte forskjell på granbar og furunåler?
Hvordan er det å ta på granbar i forhold til furunåler?
Hvordan kjennes blåbærlyng ut i forhold til tyttebærlyng?
Hvordan er våt lav i forhold til tørr lav?
Hvordan er det å stryke på et grantre i forhold til et bjørketre?
Lukter alle blomster godt?
Vi smaker på gauksyre.
Vi plukker skudd av bregnen strutsevinge og steker dem i litt olje og spiser sammen.
Vi finner vårtegn
Foto Gro
Foto Gro
Lær forskjellen på en hann-blomst og en hunn-blomst på selja.
Den gule er en hannblomst og den grønne litt harde er en hunnblomst.
Det er takket være selja at humlene får litt mat hver vår.
Selja får blomster før blader. Blomsten blir også kalt gåsunger.
Vi lager herbarium
Hva med å ta opp en god gammel traver - å lage herbarium.
Jeg har laget et herbarium med planter i grøftekanten fra huset mitt og til jobb. 110 forskjellige blomster har jeg funnet. Man trenger ikke å dra langt.
Blomstene er lagt i press mellom bøker og avispapir. De er så festet med kontaktpapir på tegneark. Det går også an å feste med små stiper med tape.
Viktig å opplyse om at enkelte blomster er fredet og rødlistet.
Gerilja-navning
Vi skal ha en liten aksjon i nærmiljøet vårt hvor vi skal navne trær og blomster i grøftekanten.
Vi har tenkt å laminere lappene eller bare ha dem i plastlommer med åpningen ned. Bruker hyssing til å henge dem opp med. På fortauet skal vi skrive med kritt. Rundt oss er det 3 barnehager og mange som går på fortauet ned til toget. Vi håper mange vil ha glede av å lære om artene .
Foto Gro
Foto Gro