UTE-naturfag

Arket kan brukes som tegneark i forbindelse med studering av småkryp. Etter å ha samlet noen insekter, mark, larver eller edderkopper kan de studere dem i fred og ro inni glasset og tegne dem. Hvor mange bein har småkrypet, kan du se noen øyne eller følehorn. Bruk gjerne lupe for å se bedre.

Meitemark

Print ut bilder av de forskjellige meitemarktypene du har i nærmiljøet. Laminer arkene og la elevene sammenligne meitemark på arkene med de dere finner. 
 

Foto Gro 

Mauren

Arbeidark hvor eleven kan skrive faktasetninger om mauren.

 

 

Foto Gro 

Finn en maurtue og lær om disse spennende insektene. 
Lær om at insekter har 6 bein.
Maurene har husdyr. De melker bladlus og sørger for at ingen fiender spiser bladlusene som takk for de deilig honningdugg.

Foto Gro 

Frosken

Illustrasjon Gro 

Foto Gro 

Søk opp fuktige områder ute og let etter froskeegg. Ta bilder av eggene og se på dem. Det er IKKE lov å ta med seg noen froskeegg til undervisnig, Nå må du søke om tillatelse.
Gå heller tur til dammen og følg utviklingen der. 

Livssyklushjulet for frosken finner du i Spire Gul lærerveiledning 

Marihøna

Foto Gro 

Marihønenen svermer om våren. Da dukker de opp fra store hauger hvor de har ligget i vinter.

Mal marihøner

Mal store tegninger av dyret dere forsker på. 
Skriv en liten faktateskst til. 
"Jeg ser setninger" er også fint å lage.

Malt av en elev i 1.klasse

Foto Gro 

Øyenstikker
Øyenstikkerens livssyklus finner du i elevbok 1 Spire Grønn
I lærerveiledning finner du tips og flere spennende arbeidsoppgaver til temaet. 

Foto Gro 

Bier og humler

Filming av bier/humler

4.trinn har jobbet med humler. De har vært på humlejakt med ipaden. 
Her er et eksempel på bruk av slow motion filming. 

Vi har redigert filmen i Imovie og lagt på litt lyd. I denne filmen fikk vi litt ekstra info om humla ;-)


 

Foto Berit S.Lier

Lage insekt av naturmaterialer

Print ut arkene. Laminer dem og ha dem med ut i skogen. La elevene se på dem og lage sine egne inseker. Fokus er at alle insekter har 6 bein. 
Skolopenderen på nederst ark har ikke 6 bein. Den er et leddyr og tilhører mangefotinger

Illustrasjon Gro 

Foto Gro 

Foto Gro 

Bestemmelsesnøkler

Hvis ikke skolen allerede har, så anbefaler jeg å skaffe artsnøkler til å ha med ut i skogen. Noen selger dem i store plastmatter som kan legges rett på bakken. De tåler en del og har gode tegninger. Artsnøkler finnes også som må bøker. 
Naturfagsenteret har også fine artsnøkler man kan printe ut i papir. De bør printes ut i A3 størrelse og lamineres. 

La elevene pugge seg noen kjente dikt. 
Elevene kan skrive dem på et ark eller tegne rundt et ferdig skrevet dikt. 

Sportegn

Illustrasjon Gro 

Her er en spå med 8 dyrespor. Ved hjelp av en spå skal elevene lære seg navnene på dem. Print ut arket og klipp ut kvadratet. Brett arket til en spå. 

Illustrasjon Gro 

Samle funn i eggekartong

Prosjekt fugler

Kjøp morsomme plysjfugler med lyd. Fine å lære seg fuglelyder med. De har ekte fuglelyder på en liten chip i kroppen. Disse fuglene flyr ikke sin vei når dere er i skogen. 

Prosjekt om frø

Det er både enkelt og spennende å plante frø med elever. 
Jeg anbefler å bruke druebokser med lokk. De fungerer som perfekte små drivhus. 
De har hull i bunnen. Vi laget brett av aluminiumsfolie og la under. Jeg har også noen ganger tredd en gjennomsiktig plastpose over bunnen på boksen. 
Når skuddene var blitt ganske store fikk alle dem med seg hjem og plantet dem i verandakasser eller i hagen sin. 
Det var stor stas når elevene i sommerferien kunne høste egen avling hjemme i sin egen hage. 

Foto Gro 

Foto Gro 

Foto Gro 

Vi lærer om blomster

Illustrasjoner er laget av Gro W

Her er en sammenligningsoppgave med to blomster blåveis og rødkløver. Elevene skal finne ut hva som er likt og ulikt. I tillegg kan de fargelegge blomstene

Sort/hvitt tegninger av flere av våre vanligste vårblomster.
Finn navn og fargelegg
Blomstene er i rekkefølge: Blåveis, blåklokke, hestehov, hvitveis og løvetann

Sansetur

Foto Gro 

Elevene får i oppdrag å lukte, føle og høre på det vi finner i skogen. 

Noe kan vi også smake på. 

Tips til sansing:

Hva lukter mose?

Kan vi lukte forskjell på granbar og furunåler?

Hvordan er det å ta på granbar i forhold til furunåler? 

Hvordan kjennes blåbærlyng ut i forhold til tyttebærlyng?

Hvordan er våt lav i forhold til tørr lav?

Hvordan er det å stryke på et grantre i forhold til et bjørketre?

Lukter alle blomster godt? 

Vi smaker på gauksyre. 
Vi plukker skudd av bregnen strutsevinge og steker dem i litt olje og spiser sammen.  

 

Vi finner vårtegn 

Foto Gro 

Foto Gro 

Lær forskjellen på en hann-blomst og en hunn-blomst på selja. 
Den gule er en hannblomst og den grønne litt harde er en hunnblomst. 
Det er takket være selja at humlene får litt mat hver vår.
Selja får blomster før blader. Blomsten blir også kalt gåsunger. 

Vi lager herbarium

Hva med å ta opp en god gammel traver - å lage herbarium.
Jeg har laget et herbarium med planter i grøftekanten fra huset mitt og til jobb. 110 forskjellige blomster har jeg funnet. Man trenger ikke å dra langt. 

Blomstene er lagt i press mellom bøker og avispapir.  De er så festet med kontaktpapir på tegneark. Det går også an å feste med små stiper med tape. 
Viktig å opplyse om at enkelte blomster er fredet og rødlistet.

 

Naturfagforsøk

Naturfagforsøk som er fine å gjøre utendørs


Flytt vann og juice i glasssene
Flaska med hull!
Lage store såpebobler

Spidd en potet med sugerør

Mentos i cola/pepsi
 

Gerilja-navning

Vi skal ha en liten aksjon i nærmiljøet vårt hvor vi skal navne trær og blomster i grøftekanten.
Vi har tenkt å laminere lappene eller bare ha dem i plastlommer med åpningen ned. Bruker hyssing til å henge dem opp med. På fortauet skal vi skrive med kritt. Rundt oss er det 3 barnehager og mange som går på fortauet ned til toget. Vi håper mange vil ha glede av å lære om artene .

Foto Gro

Foto Gro