top of page

Kroppen

Hvor mye luft har vi i lungene? Kroppenforsøk i 1.klasse

Ved hjelp av en brødpose kan elevene få erfare hvor mye luft de har i lungene sine. 
Forsøk hentet fra Spire Grønn, 1.klassebok.

Sansene

De klassiske fem sansene – syns-, lukte-, smaks-, høre- og følesansen – er alle rettet mot omgivelsene våre. I tillegg har vi også balanse- og stillingssans, som forteller oss hvor vi er i forhold til omgivelsene

SanseLOTTO

Bruk doruller og lag to og to doruller like. Dvs to og to like doruller. Elevene skal finne de to dorullene som hører sammen. 
Brett inn bunnen på boksen og stift igjen med en stiftemaskin. På toppen fester jeg matpapair med en strikk. I matpapiret lager jeg små hull med en tegnestift eller en synål. Her kommer evt. lukten ut. 
 

LUKT. Innholdet kan f.eks være kanel, nellik, kardemomme, 

LYD: noen doruller ha innhold som lager lyd. F.eks riskorn, små bjeller, legoklosser. 

FØLE:
Du kan også ha noen doruller som er taktile. utsiden på to og to doruller er kledd med det samme. f.eks lim utenpå dorullene; plastikk, plysjstoff, sandpapir

Sanseløype

Mellom noen trær i skogen festes et langt tau. langs tauet med god avstand festes det tøyposer med gjenstander oppi. Bruk forskjellige gjenstander med karakteristisk form eller med lyd. Vi brukte en oppvaskbørste, en liten brusflaske, en ertepose, en bjelle med lyd, en parfymeflaske hvor vi sprayet parfyme ut inni posen, en plastikk dinosaur og den siste posen var lærersstyr og der fikk alle en mørk kokesjokoladebit(uten nøtter og melk) 

 

Alle elevene hadde i tillegg bind for øynene og lue oppå. De måtte føle seg frem langs tauet. Elevene måtte memorere hva de fant i hver pose.

Vi sendte elevene som var feridig ut på en ny natursti da de var ferdig med sanseløypa så de ikke "sladret" til de andre om hva de ville oppleve.  

 

Sanseboks

Det er også veldig spennende å ta bokser med ting inni som skal føles på. Skjærer hull i enden på esken hvor en hånd får plass inn. Populære ting å ta på er : kokt kald spagetti eller makaroni, en melkekartong med frossent vann i. En dukke med hodet med hår vendt mot hullet. 

Smaken- Resoneringsoppgave 

La elevene få utdelt to og to stoffer som de må resonnere seg frem til hvordan de kan avgjøre hva dette er. Snakk om sikkerhet og om at de ikke må finne på å f.eks smake på ting som de ikke vet hva er. 
Når det er sagt så kan du gi dem ufarlige stoffer som de kan avgjøre hva er. Hvilke sanser trenger de får å avgjøre hva som er hva.
Eksempel er vann/blank eddik - salt/sukker - hvetemel/potetmel  - tørr kaffegrut/tørr tepulver

Hva smaker jeg på?

Det er alltid populært å få teste ut smaken på ting manikke vet hva er. 
Det kan gjøres på den måten at elevene får bind for øynene og må svare på helt ufarlig mat eller krydder.

Øvelsen kan endres med at elevene får smake men at de i tillegg må holde seg for nesen. De vil da erfare hvor viktig luktesansen er for smakssansen.  

LYD og ØRE

Hjelpemidler og sanser

Et arbeidsark hvor elevene skal lære om hjelpemidler og sansene

Skjelettet

Skjelettet Hermansen

Jeg har tegnet et stort skjelett som kan printes ut og tapes sammen. 
8 stykk A4 ark som tilsammen blir et skjelett. 
Læringsmål 
2.kl : sette navn på og beskrive funksjonen til noen ytre og indre deler av menneskekroppen
4.kl: beskrive skjelettet og muskler og gjøre rede for hvordan kroppen kan bevege seg laget i tilknytning til kapittelet om skjelettet i Spire Gul 

 

 

Sykdommer

Et fint lite dikt om det å være syk skrevet av Siri Randem 

Lær dere og syng Lano-sangen. Helt super om bakterier og å vaske hendene. 

Bamsesykehus

 Tips fra Anita Falch Sivertsen
Vi gjør det gjerne i forbindelse med Roosevelts bursdag eller vaksinering på 2.trinn. (1./2.trinn er sammen).

På forhånd har jeg samlet litt "sykehusutstyr" gjennom bekjente/kontakter, kjøpt litt ekstra bandasje, har to stetoskop som virker (sprell leker), en doktorkoffert med ting fra lekebutikken, tomme medisinbokser/vitaminbokser som jeg fyller diverse kakestrøssel, knott, gomp o.l. Og hvite litt utslitte handduker/tisseunderlag, nok til alle, som pasientene ligger på.

Har også laget "pannebånd" av gasbind med rødt kryss på som legene (elevene) tar på seg.

Har også laget en "pasientjournal" som elevene tegner pasienten og skriver i. Navn på pasient, vekt og høyde (de må veie og måle selv), hvem som er eier, symptomer og behandling.

Starter med å sende ut sms om at elevene må sjekke kosedyrene og se om de har en som er i dårlig form, og at skolens bamsesykehus er åpent for disse pasientene. Og at det bare er plass til å ta med en pasient hver.

Vi samles i ring og alle får i tur og orden presentere sitt kosedyr, hva det heter, hva det liker å spise og gjøre, og hvilke symptomer det har.

Så tar de på seg pannebåndet og får utdelt journalen og er nå leger.

De undersøker og fyller ut skjema (barneskrift er lov og de voksne oversetter under), og bandasjerer, gir sprøyter, plastrer og syr.

Ved medisinbordet sitter en voksen apotektekniker som lytter til legen og hvilken medisin legen anbefaler (hva eleven har mest lyst på) og deler ut medisinen.

Medisinen gis til kosedyrene ved at legen tar den i sin munn og klemmer kosedyret inntil seg

Ofte blir ikke kosedyret frisk etter en behandling og må gjennom flere behandlinger.

Det utvikler seg ofte til at elevene begynner å bygge hytter av tepper og pulter som de bor i, og leken utvikler seg til noe helt annet og veldig bra! Det varmer hjertet til en lærer som mener leken er kongsveien til læring

Foto Anita Falch Sivertsen

Flere tips fra Mildrid 

Vi laget et legekontor med skilt til resepsjon, venterom, kontorer, røntgen og apotek.  Lag en resepsjon hvor elvene møter opp og forteller hva bamsen feiler. Dette blir skrevet ned på en lapp som de må ta med seg til legen. Hos legen blir lappen levert og bamsen blir undersøkt før det skrives ut resept. Elevene gikk så ut til apoteket hvor de fikk utdelt medisin til bamsen. 

Vi laget også og tegnet røntgenbilder. 

Svartedauden

Her er boken som handler om hvordan svartedauden kom til Bergen. En spennende barnebok som passer til temaet om Svartedauden.
Det anbefales å låne fra biblioteket et klassesett med boken. 

Fordøyelsen

Bruk forskjellig garn og mål opp de enkelte delene i fordøyelsen. 
Lag små navnelapper til hver enkelt del. Knyt sammen trådene. Strekk ut og se hvor utrolig lang fordøyelseskanalen vår er. 
Hele opplegget står i lærerveiledningen til Spire Rød. boken koster 329,-

Foto Gro

Menstruasjon

bottom of page