Tips til aktiviteter man kan gjøre ute

Vi studerer dyr

Arket kan brukes som tegneark i forbindelse med studering av småkryp. Etter å ha samlet noen insekter, mark, larver eller edderkopper kan de studere dem i fred og ro inni glasset og tegne dem. Hvor mange bein har småkrypet, kan du se noen øyne eller følehorn. Bruk gjerne lupe for å se bedre.

Meitemark

En serie med ark om de forskjellige meitemarktypene vi har utenfor skolen. Laminer arkene og la elevene sammenligne meitemark på arkene med de dere finner. 
En ferdig power point for å presentere stoffet i klasserommet.

Foto Gro 

Mauren

Arbeidark hvor eleven kan skrive faktasetninger om mauren.

 

 

Foto Gro 

Finn en maurtue og lær om disse spennende insektene. 
Lær om at insekter har 6 bein.
Maurene har husdyr. De melker bladlus og sørger for at ingen fiender spiser bladlusene som takk for de deilig honningdugg.

Foto Gro 

Frosken

Foto Gro 

Søk opp fuktige områder ute og let etter froskeegg. Ta bilder av eggene og se på dem. Det er lov å ta med seg noen froskeegg til undervisnig, men dette krever mye arbeid og er ikke å anbefale. Gå heller tur til dammen og følg utviklingen der. 

Illustrasjon Gro 

Livssyklushjulet for frosken finner du i Spire Gul lærerveiledning 

Marihøna

Foto Gro 

Marihønenen svermer om våren. Da dukker de opp fra store hauger hvor de har ligget i vinter.

Mal store tegninger av dyret dere forsker på. 
Skriv en liten faktateskst til. 
"Jeg ser setninger" er også fint å lage.

Malt av en elev i 1.klasse

Foto Gro 

Øyenstikker
Øyenstikkerens livssyklus finner du i elevbok 1 Spire Grønn
I lærerveiledning finner du tips og flere spennende arbeidsoppgaver til temaet. 

Foto Gro 

Bier og humler

4.trinn har jobbet med humler. De har vært på humlejakt med ipaden. 
Her er et eksempel på bruk av slow motion filming. 

Vi har redigert filmen i Imovie og lagt på litt lyd. I denne filmen fikk vi litt ekstra info om humla ;-)


 

Foto Berit S.Lier

Lage insekt av naturmaterialer

Print ut arkene. Laminer dem og ha dem med ut i skogen. La elevene se på dem og lage sine egne inseker. Fokus er at alle insekter har 6 bein. 
Skolopenderen på nederst ark har ikke 6 bein. Den er et leddyr og tilhører mangefotinger

Bestemmelsesnøkler

Hvis ikke skolen allerede har, så anbefaler jeg å skaffe artsnøkler til å ha med ut i skogen. Noen selger dem i store plastmatter som kan legges rett på bakken. De tåler en del og har gode tegninger. Artsnøkler finnes også som må bøker. 
Naturfagsenteret har også fine artsnøkler man kan printe ut i papir. De bør printes ut i A3 størrelse og lamineres. 

Natursti - enkel- ROVDYR m/løsningord 

8 poster hvor elevene samler inn bokstaver ved riktig svar. Dette gir et løsningsord 
Tips til gjennomføring: Print ut i farger, laminer arkene og sett hull med en hullemaskin.
Heng opp postene i en stor sirkel i skogen. Prøv å henge posten i et område som stemmer med spørsmålet- f.eks ved blåbær eller på et rognebærtre. Ved hver post binder du fast en blyant i hyssing. Alle elevene får utlevert en lapp som de skriver opp bokstaven som står ved riktig svar fortløpende. Bokstavene skal ikke ryddes. Løsningsordet kommer dersom elevene har svart riktig på hver stasjon.

Fotosafarie_vår

Mailen har laget to flotte opplegg

30-leken_Vår

Hva skal ut?

Dikt om årstidene

Sportegn

Her er en spå med 8 dyrespor. Ved hjelp av en spå skal elevene lære seg navnene på dem. Print ut arket og klipp ut kvadratet. Brett arket til en spå. 

Samle funn i eggekartong

Prosjekt fugler

Finn tall og bokstaver i naturen

Tips 3 til uteskole
Let etter tall og bokstaver i naturen.
Dere tar med ipad, mobil eller kamera og tar bilder av tall og bokstaver i naturen.
La elevene lete og finne former som ser ut som bokstaver eller tall.

Foto Sondre og Lars

Mine to sønner brukte en hel vår og sommer på å lete etter tall og bokstaver i naturen. Her er resultatet deres. 

Prosjekt om frø

Det er både enkelt og spennende å plante frø med elever. 
Jeg anbefler å bruke druebokser med lokk. De fungerer som perfekte små drivhus. 
De har hull i bunnen. Vi laget brett av aluminiumsfolie og la under. Jeg har også noen ganger tredd en gjennomsiktig plastpose over bunnen på boksen. 
Når skuddene var blitt ganske store fikk alle dem med seg hjem og plantet dem i verandakasser eller i hagen sin. 
Det var stor stas når elevene i sommerferien kunne høste egen avling hjemme i sin egen hage. 

Foto Gro 

Foto Gro 

Foto Gro 

Prosjekt solsikke

Elevene sår solsikkefrø og lærer om spiring. 
Vi snakker også om alt solsikker brukes til. 
I vinter laget vi fuglemat med solsikkefrø. 
Det er frø fra samme posen vi nå legger i jorda. Elevene skal erfare at disse frøene kan spire. 
Vi håper alle får en stor og høy solsikke i løpet av sommeren. De fleste skal være hjemme og kan passe på planten sin. 
Ellers skal vi lære om Vincent van Goghs solsikkebilde. Dette bildet er berømt og nesten blitt et symbol på Van Gogh selv. Blomstene på bildet fant han i grøfta i Frankrike. Hans første bilde av solsikker gjorde at han ble kjent med kunstneren Gaugin. Van Gogh malte 11 bilder med solsikker. De er alle ulike. Bildene er malt i ferdig maling fra tube. Dette var helt nytt da.   

Her er en instruksjon i å tegne en solsikke

Illustrasjoner er laget av Gro W

Veve solsikker på en papptallerken

Ta en papptallerken og klipp til hakkene og kronblader. Tape enden på vevetråden på baksiden og start surringen rundt og rundt så alle hakkene får en tråd. Jeg pleier å si til elevene at de skal starte på kl 12 så over til seks så til kl. 3 og over til klokka 9. da har du starten på snurringene. Når alle hakkene har fått en tråd knyter du endene sammen på baksiden. Så er det bare for elevene å begynne å veve. Velg garn som passer til midten og start innerst i sentrum av sirkelen. Tråden skal over og under vevetrådene. De raske elevene får en stor midt, de ikke fullt så raske for en mindre sirkel. 

Vi lærer om blomster

Her er en sammenligningsoppgave med to blomster blåveis og rødkløver. Elevene skal finne ut hva som er likt og ulikt. I tillegg kan de fargelegge blomstene

Sort/hvitt tegninger av flere av våre vanligste vårblomster.
Finn navn og fargelegg
Blomstene er i rekkefølge: Blåveis, blåklokke, hestehov, hvitveis og løvetann

Illustrasjoner er laget av Gro W

Sykkelsertifikat

Jeg har laget diverse forskjellige versjoner av et sykkelsertifikat/kort/lapp. Håper et av dem faller i smak.

Velg det kortet du liker og print dem ut på farget ark. Fyll inn personalia på eleven, signer, klipp ut og laminer kortene. 
Ha en høytidlig utdeling. 

Illustrasjoner laget av Gro 

Lage terning

Jeg har fått kuttet opp store terninger. Trelasthandleren kuttet opp for meg. Det var ikke dyrt og da kan elevene få dekorere dem selv. Jeg har tenkt alle skal få lage hver sin. Da får de også lært det med at de motstående sidene har summen 7 til sammen. Derfor blir 3*7 også 1+2+3+4+5+6
Siden de lager terningen selv, tenker jeg de tar bedre vare på dem.
Forsvinner det en, jaja så er det ikke så farlig.
Hver terning kom på 5,- 10cm x10 cm

Puss hjørner med sandpapir. Da triller den bedre. 

Foto Gro 

Lese ute

Jeg har ofte med meg laminerte faktatekster eller øvesider ut i skogen. Disse tåler vann og evt skitt. De tåler også å bli vasket etter bruk. 

Jeg har to favorittbøker jeg pleier å lese ute i skogen under en rot. 
For de yngste leser jeg fra Dunderly.
For mellomtrinnet leser jeg Hobbitene. 

Foto Gro 

Sansetur

Foto Gro 

Elevene får i oppdrag å lukte, føle og høre på det vi finner i skogen. 

Noe kan vi også smake på. 

Tips til sansing:

Hva lukter mose?

Kan vi lukte forskjell på granbar og furunåler?

Hvordan er det å ta på granbar i forhold til furunåler? 

Hvordan kjennes blåbærlyng ut i forhold til tyttebærlyng?

Hvordan er våt lav i forhold til tørr lav?

Hvordan er det å stryke på et grantre i forhold til et bjørketre?

Lukter alle blomster godt? 

Vi smaker på gauksyre. 
Vi plukker skudd av bregnen strutsevinge og steker dem i litt olje og spiser sammen.  

 

Hva er feil!

Elevene skal gå en løype. I denne løypa har lærer lagt ut gjenstander som ikke hører hjemme her. eks. en fotball, et malespann, en gaffel, søppel, en genser, en kosebamse.

Elevene går fordi og observerer og tegner eller skriver av på sin lapp hva de ser. Mangler de noe, må de ta løypa en gang til. For de aller minste kan det være nok med 5 gjenstander som de må huske og gjenfortelle til en voksen. (Lurt å ha henda på ryggen i disse dager)  

Synge 

Disse sangene passer det fint å lære nå om våren: 
* Alle fugler små de er
* Lille måltråst
* Jeg gikk en tur på stien og søkte skogens ro.

Vivaldis fire årstider - for barn 
https://www.youtube.com/watch?v=BemE4sgctsY

Aktivitesbingo 

Vi hopper tau
og øver på gloser eller høyfrekvente ord samtidig

Bærekraft i naturen

Viktig at elevene reflekterer over:
Såpe i kanelforsøket- Dette forsøket vier at man ikke skal ha såpe i naturen. Overlfatehinna går i stykker og vil ødelegge for innsekter

Hvilke arter finnes i nærmiljøet som kan ødelegges eller er truet?
Husk på at lavarter kan bruke over 50 år på å vokse noen cm. Det finnes både insekter og planter som er utrydningstruet. Blomster bør ikke plukkes før man vet om de er fredet eller ikke. 

Hvordan så det ut i skogen før vi kom? Ser det likt ut når vi drar?
Søppel, dopapir og knekte busker er ikke hyggelig for nestemann å bli møtt av.

Lær å spikke

4.klasse har vært i skogen og spikket med fersk selje og noen eplegreiner. Det ble mange små nisser og noen dyr. Vi laget også spyd og pil og bue.   

Lær å strikke

Foto Gro 

Vi finner vårtegn 

Foto Gro 

Foto Gro 

Lær forskjellen på en hann-blomst og en hunn-blomst på selja. 
Den gule er en hannblomst og den grønne litt harde er en hunnblomst. 
Det er takket være selja at humlene får litt mat hver vår.
Selja får blomster før blader. Blomsten blir også kalt gåsunger. 

Vi lager herbarium

Hva med å ta opp en god gammel traver - å lage herbarium.
Jeg har laget et herbarium med planter i grøftekanten fra huset mitt og til jobb. 110 forskjellige blomster har jeg funnet. Man trenger ikke å dra langt. 

Blomstene er lagt i press mellom bøker og avispapir.  De er så festet med kontaktpapir på tegneark. Det går også an å feste med små stiper med tape. 
Viktig å opplyse om at enkelte blomster er fredet og rødlistet.

 

Foto Gro 

Vi tegner gatekunst

Ved hjelp av kritt kan elevene lage gatakunst til glede for dem som går forbi. 

Her har min sønn tegnet to gode venner. 

Foto Gro 

Tallkort til å henge på veggen eller bruke som flash-cards

Vi tegner skyggetegninger

Elever i min 4.klasse har tatt bildene.

Tallkort 0 - 100

Naturfagforsøk

Naturfagforsøk som er fine å gjøre utendørs


Flytt vann og juice i glasssene
Flaska med hull!
Lage store såpebobler

Spidd en potet med sugerør

Mentos i cola/pepsi
 

Turmat

Supert hefte omTurmat for barnehager, skrevet av Camilla Stang ved Geitmyra matkultursenter for barn

Beskrivelser

Elevene får i oppgave å skrive en beskrivendetekst av noe de har gjort eller en aktivitet som er vårrelatert. 

Elevene kan få i oppgave å beskrive hvordan man pumper opp hjulene på en sykkel.  Eller hva man bør gå over for å sjekke hvordan sykkelen er etter en lang vinter. 
 

På facebook har det gått en film av en far som skal smøre peanøttpålegg på en brødskive etter instruksjonen hans barn har skrevet. De oppdager fort at de har glemt noen ledd i instruksjonen sin. 
Her kan man lage noen norske varianter. 
Hvordan lager man et ostesmørbrød, vafler, smører smør på en brødskive. 

To og to elever jobber sammen. Den ene får utdelt en ferdig tegning som vedkommende skal forklare for den andre hvordan ser ut. De skal sitte langt fra hverandre. Den andre eleven skal så prøve å tegne det samme på sitt ark. Hvordan klarer person 1 å forklare ?  Hva må person 2 spørre om? 

Denne leken kan også gjøres med lego eller duplo, men da må klossene vaskes før neste elev skal brukes dem 

Leker vi kan gjøre

Gjemsel

Spark på boks

FOTball (null hender!)

Gi et lite vink

Paradis

 

Rødt lys 

Lage vannhjul i en bekk. 

 

3 på rad med egenlagede brikker i lomma.

 

Fargesjefen
Elevene stiller seg på en rekke/linje ett stykke unna. De kan stå med god avstand. Den som står, står med ryggen til i god avstand fra de andre inntil en vegg. Den som har den roper opp en farge, f. eks. rød. Da kan de som har røde klær kan ta et langt skritt fram. Den som står kan plutselig snu seg. ser den personene noen bevegese seg må den gå tilbake for å starte på nytt. Førstemann til å ta i veggen vinner og skal stå neste runde.

Foto Bente Søvik

Kaninungene
Lærer går først på stien. Barna kommer etter på stien med riktig avstand til hverandre. Plutselig roper lærer "Reven kommer" Da skal alle kaninungene gjemme seg før lærer har telt til 10 og snudd seg.

Kopier meg
Lærer har på forhånd laget et mønster eller et bilde av naturgjenstander. Bruk arter om ikke gjør inngripen i naturen.  Bildet skal kopieres av elevene, så det må være ting som er lette å finne der dere er. 
Elevene får komme en og en å kikke. Så skal de gå til sin plass å lage likedan. Hva husker de og hva husker de ikke. Eleven kan ta bilde av sitt mønster og sammenligne med lærers mønster eller bilde . Hvor gode er elevene på å observere

Gruble paradis

Bruk kraftig kritt og tegn opp rammen for paradiset. Evt. mal det opp med hvit maling.
Inni hver rute skrives det et tema. 
Hver elev har sin egne stein. Den kan godt males og pyntes. 
Du starter med å kaste steinen i rute 1. Så hinker du inn i ruta og sier noe som passer til ruta. Bøy deg ned og plukk opp steinen og hink videre hele løypa. Det er ikke lov å hoppe på streken eller at steinen havner på streken. Skjer det, må du stå over en omgang.

I neste omgang kaster du steinen i rute 2. Gjentar som i rute 1

Skolegården- stjerneorientering

Ta bilder fra utsnitt i en skolegård og lag skolegårdskart. Organiser det som f.eks stjerneorientering, men pga smitte bør elevene ikke hente et og et bilde. Jeg anbefaler at de ser på bilder som henger på veggen sammen med lærer. Så løper de for å finne ut hvor detaljen på bildet er i fra.  Alle har hvert sitt kart hvor de krysser det ut. Det er lettere for lærer å sjekke kartet

Utendørs stafettløp

Utendørs stafettløp med naturmaterialer. Alle deltakerne deles opp i lag. Du velger selv hvor mange som er på hvert lag. (husk avstand) Hver deltaker velger seg ut en unik ting fra naturen. En stein, en kongle, et blad osv. Ikke for store og tunge ting. 
Disse tingene legges på et samlet sted. Så skritter deltakerne opp 10 lange skritt vekk fra rekka med ting. Der er starten. Alle elevene må så finne seg to pinner som de skal bære gjenstandene med. De skal altså løpe en og en bort til haugen og løfte opp sin ting med de to pinnene og bære dem tilbake til start. Det laget som har hentet sine gjenstander først og fått dem over målstreken, har vunnet. Mister du tingen, må du starte på nytt ved haugen. 
De forskjellige lagene kan stå på forskjellige steder i skogen. Lærer roper klar , ferdig og gå! 

Øye-bombing

Opplegg fra min gode kollega Lillann Thorstensen og hennes elever i 3.klasse

Ark med øyne ble laminert, lærer klippet ut øynene, skrev navnet til eleven bakpå. Alle elevene fikk  hvert sitt øyepar og en bit lærertyggis . Da var det kun elevene som tok på sine øyne. De fikk ta med seg hjem øynene etter skoledagen. Ingen øyne ble igjen i skogen. Elevene fant selv motiver. Lærer tok bilde av motivene. Lærer laget også en enkel film med alle bildene i clips, som klassen så på slutten av turdagen. Filmen ble også sendt til alle elevene

Øve på klokka

Karin Kjøsnes har laget et flott klokkeopplegg til sine elever. Hun tegnet sirkler på bakken med kritt. Elevene hadde 2 pinner hver som de la ut som klokkevisere. Mellom hver oppgave gjorde de en liten fysisk oppgave også

Kule perspektivfoto

Vi ba elevene om å ta perspektivbilder av seg selv. Det var en populær oppgave. Våre elever har ipad 1:1
Vi hadde på forhånd vist dem et klipp fra Nytt på Nytt hvor det så ut som om Dronning Margrethe av Danmark hadde krympet. I tillegg fant vi eksempler på nett som elvene fikk se før vi slapp dem løs på egenhånd. 

HÅP

Hilsen fra elevene til min gode kollega Lise Solbakken Jørgensen

Oppgaver til å henge opp

Kaja har laget alle disse fine postene til å henge ute i skogen. De er beregnet for 1. og 2.klasse

Gerilja-navning

Vi skal ha en liten aksjon i nærmiljøet vårt hvor vi skal navne trær og blomster i grøftekanten.
Vi har tenkt å laminere lappene eller bare ha dem i plastlommer med åpningen ned. Bruker hyssing til å henge dem opp med. På fortauet skal vi skrive med kritt. Rundt oss er det 3 barnehager og mange som går på fortauet ned til toget. Vi håper mange vil ha glede av å lære om artene .

Elevene til Hilde Voll har laget seg omregningsstav utedørs

Krypdyr i Norge

Foto Gro

Vi har 5 arter med krypdyr i Norge.

3 av dem er slanger og to av dem er øgler.

 

Slanger kan vi finne i steinrøysa, ved vann, i åkeren eller på skogbunnen. Den vanligste slangen  er hoggorm. Den er giftig og kan bite deg. Du kjenner igjen en hoggorm ved å se sikksakk mønsteret på ryggen.

Buorm er ikke giftig. Den kjenner du igjen på de store hvitgule flekken på hver side av halsen.

Slettsnok er også ganske stor. Den har to rader med flekker på ryggen. Den kan bite, men har ikke gift.

Firfisle og stålorm er også krypdyr, men begge en øgler. Stålorm er en øgle uten bein!