SPILL

Rull terning og gjør oppdraget. 
 

Elevene triller en terning og gjør oppdragene de havner på . 

 

Snurreterning
 

Yatzy blokk


 

Her ligger det to utgaver av Yatzy. en enkel- og en maxi versjon

 

 

Finn tjuervennen


 

Trill 2 terninger og finn tjuervennen til summen.

 

 

 

 

Hva blir 20


 

Spill med kortstokk

Ta en vanlig krortstokk og fjern bildekortene. Del bunken i to mellom to elever. De holder kortene med fargesiden opp. Begge elevene legger hvert sitt kort på bordet med tallene opp. Dersom de to kortene på bordet danner tiervenner-par, er det om å gjøre om å fange dette paret med hånden. Den eleven med hånden nederst vinner hele bunken. 

Trill en terning. 

Elevene triller en vanlig terning. De teller antall øyne de fikk og må så tegne sin egen terning med det antall øyne som gir 10 sammen med den første terningen

Oppgaver- finn tiervennen

Finn tiervennen som mangler  i sirkelen. 3 arbeidsark i tre nivåer. 1 er lettest og tre er mest avansert. 

 

 

 

Spill og addisjonsoppgave tallene 1-20


 

Trill en terning og flytt til riktig felt. Regn ut stykket du havner på. 


 

 

 

 

Pepperkakemann-spill

Pokemonspillet

Her er alle bildene av Pokemonfigurer og baller. Kan brukes til korker eller kort. De er tilpasset i størrelse så de passer til store melkekorker fra skolemelken.

Her ligger et enkelt arbeidsark
til elevene. Kan lamineres slik at det kan benyttes flere ganger. Elevene svarer med en vannløslig tusj 

Printet ut små bilder av pokemon og skrev på bokstaver.
Begge bokstavene er i stor og liten. Dette gir mange muligheter for lek med bokstaver og å finne bokstav-par. 
Her kan dere ta utgangspunkt i ukas bokstav(r) eller lage memory. Eller skrive med bokstavene på hver kork.

Pga endring i copyright for pokemonfigurer, så har jeg dessverre måtte fjerne dokumentet med tegningene på. Ta evt. kontakt med meg på facebook så kan jeg fortelle hvordan du lager korkene selv!

En versjon til av
Lene Haraldsen

Her ligger et litt lengre arbeidsark
til elevene. Redigerbart så du kan benytte deg av de spørsmålene som passer til dine elever.

Spillet i bruk 

Eksempler på oppgaver: finn en pokemon der det siste sifferet er partall, finn en pokemon der sifferet som står på tierplass er større en fem, finn en pokemon som har et tall som er større enn 200 hundre og mindre enn 400, finn to pokemon der de bakerste sifrene er tiervenner osv. Elevene gikk på jakt i grupper. 
Her er spillet i bruk på Aronsløkka skole. Det var full aktivitet med løping, leting, samarbeid, lesing og matematikksamtaler der mange matematikkbegreper ble brukt. Premien for godt arbeid var melkekorker med pokemonbilder på som de kunne ta med hjem til odel og eie!

Her er alle baller og pokemonfigurer stanset ut og laminert to og to sammen til spillebrikker. Denne læreren i Levanger har droppet melkekorker

En enklere versjon for de litt lavere trinnene i bruk på en Trondheims skole. 

Her er en lærer er klar for undervisning med Pokemonspillet.  96 korker er klar for å gi elevene øving i regneforståelse.

Kjøp den største stanseren fra Søstrene Grene. Den passer perfekt i størrelse for de største melkekorkene

Flere lærere ha også fortalt meg om hvor god nytte de har av korker som belønning for dagsmål eller ukesmål. Har du en elev som trenger en ekstra påskjønnelse for godt arbeid, kan disse korkene eller laminerte sirkler være gode premier.