17.mai

Lag maiblomst
Lag flagglenke

PS! Sett på kraftig farge ved kopiering på kopimaskin. Den svake streken på flaggtegningene kan forsvinne ved kopiering

Lesetekst og oppgaveark om 17.mai
Kittys oppgaver om 17.mai

Kitty har laget flere oppgaver og lesetekster om 17.mai. 
 

Mange 17.maitips fra boken Vernissasje

På jakt etter 17. mai-opplegg til klassen din? Last ned et morsomt opplegg fra boken "Vernissasje" her:http://bit.ly/23YgLz2 - og la deg inspirere til flere kreative aktiviteter gjennom denne filmen:

Lage 17.mai vifte 
Lag 17.mai lykt

Du trener et rødt A4 ark, i kartong tykkelse. Dette arket brettes på midten langs langsiden. Klipp opp i striper (se bildet) 

Lim så de to kortendene sammen så du får en sylinder. Når det er tørt setter du sylinderen på bordet, legger hånden på toppen av røret og dytter nedover. Da videre spilene seg ut og du får lyktefassongen.
Pynt med hvitt og blått.
Sett på hank. 
Vi har i tillegg limt på en sirkel til bunn og satt et led-T-lys inni. IKKE stearinlys. 

Pynte en 17.mai lykt/blomstervase

Ta et syltetøyglass og la elevene pynte dem med rød, blå og hvit/sølv pynt. 

Salaby - 17.mai

Store Norske leksikon sin temaside - 17.mai

Til Dovre faller

Historien om løvene

Historien om Mina og løven

Boken «Mina og løven» er skrevet av Elin Relander Tømte. Illustrasjoner og design er laget av Inga H. Sætre. Den kan brukes på mange måter i undervisningen.

Boken er en del av Stortingets utsendelse til grunnskolene i anledning grunnlovsjubileet. Den er også gjort tilgjengelig digitalt.

Det norske kongehus sin barneside

Nysgjerrigper

Skal dere ha om Grunnloven og 17. mai? Nysgjerrigper har om temaet.
 

Tips til bøker

Vinduspynt

Hva kan du om 17.mai?

Kirsti Maristad har brukt et opplegg som var laget til matematikk på en ny og morsom måte. Hun har byttet ut arket i midten med elevenes tekst om 17.mai. Dette har de så hengt opp i vinduet. Kan tilpasses de fleste alderstrinn

Kaja Cathrine Hansen har bearbeidet og fornorsket et opplegg fra Pinterest hvor elevene skal skrive tall om seg selv. Fin oppgave hvor elevene blir bevist på seg selv og kan bli bedre kjent med hverandre. Gutt og jentekropp

 

 

Foto Kirsti Maristad

Foto Gro W

Foto: Mildrid Wergeland

I år har vi tulipaner i vinduene nederst og flagg øverst. 

Foto Gro W

Vi har laget søljer

Vi samlet inn bilder av søljer fra venner og familie og studerte dem. Vi så på hvordan de var bygget opp og om det var ulike søljer i Norge. Vi lærte oss navn på deler, slik som skåler. 

Våre søljer er en pappskive med aluminiumsfolie på. Denne ble så pyntet med det vi hadde av stæsj. Vi brukte f.eks brusjekter, perler, paljetter og aluminiumsfolie. Glitterlim og ståltråd i sølv og gull.  

5. trinn på Bøleråsen skole har laget disse søljene. 

Søljer

Søljer et et nydelig håndverk. La elevene forske på søljer. 
Hvorfor er søljer så viktig i samisk kunst og bunadtradisjonen. 
La elevene se på om søljer brukes til hverdagen eller til fest.

 

Fra gammelt av trodde folk at gjenstander av sølv og andre metaller kunne verne mot onde makter og bringe lykke. Sølv var en viktig handels- og byttevare, og samene byttet blant annet til seg søljer både fra Russland, Finland og Sverige, for å pynte koftene sine med​.

Elevene til Marie Woxen Bødal ved Emma Hjort skole har laget søljer. Stoff, perler, paljetter og tråd er brukt.

4.trinn ved Sandved skole har laget disse lekre søljene.

To pappsirkler er dekket med aluminiumsfolie og pyntet med paljetter og bling.