UTE-kunst

Hva er feil!

Elevene skal gå en løype. I denne løypa har lærer lagt ut gjenstander som ikke hører hjemme her. eks. en fotball, et malespann, en gaffel, søppel, en genser, en kosebamse.

Elevene går fordi og observerer og tegner eller skriver av på sin lapp hva de ser. Mangler de noe, må de ta løypa en gang til. For de aller minste kan det være nok med 5 gjenstander som de må huske og gjenfortelle til en voksen. (Lurt å ha henda på ryggen i disse dager)  

Leker vi kan gjøre

Gjemsel

Spark på boks

FOTball (null hender!)

Gi et lite vink

Paradis

 

Rødt lys 

Lage vannhjul i en bekk. 

 

3 på rad med egenlagede brikker i lomma.

 

Lag egne brikker
til 3 på rad.

Foto Bente Søvik

Fargesjefen
Elevene stiller seg på en rekke/linje ett stykke unna. De kan stå med god avstand. Den som står, står med ryggen til i god avstand fra de andre inntil en vegg. Den som har den roper opp en farge, f. eks. rød. Da kan de som har røde klær kan ta et langt skritt fram. Den som står kan plutselig snu seg. ser den personene noen bevegese seg må den gå tilbake for å starte på nytt. Førstemann til å ta i veggen vinner og skal stå neste runde.

Kaninungene
Lærer går først på stien. Barna kommer etter på stien med riktig avstand til hverandre. Plutselig roper lærer "Reven kommer" Da skal alle kaninungene gjemme seg før lærer har telt til 10 og snudd seg.

Kopier meg
Lærer har på forhånd laget et mønster eller et bilde av naturgjenstander. Bruk arter om ikke gjør inngripen i naturen.  Bildet skal kopieres av elevene, så det må være ting som er lette å finne der dere er. 
Elevene får komme en og en å kikke. Så skal de gå til sin plass å lage likedan. Hva husker de og hva husker de ikke. Eleven kan ta bilde av sitt mønster og sammenligne med lærers mønster eller bilde . Hvor gode er elevene på å observere

Gruble-paradis

Bruk kraftig kritt og tegn opp rammen for paradiset. Evt. mal det opp med hvit maling.
Inni hver rute skrives det et tema. 
Hver elev har sin egne stein. Den kan godt males og pyntes. 
Du starter med å kaste steinen i rute 1. Så hinker du inn i ruta og sier noe som passer til ruta. Bøy deg ned og plukk opp steinen og hink videre hele løypa. Det er ikke lov å hoppe på streken eller at steinen havner på streken. Skjer det, må du stå over en omgang.

I neste omgang kaster du steinen i rute 2. Gjentar som i rute 1

Illustrasjon av Gro

Illustrasjon av Gro

Illustrasjon av Gro

Illustrasjon av Gro

Illustrasjon av Gro

Illustrasjon av Gro