top of page

Diverse tips

tegnefilm bjørn

Et skjema du kan gjennomgå med elevene før en utviklingssamtale

Illustrasjoner Gro 

Høyfrekventeord

Frode Rustøy har laget et fantastisk program for å øve høyfrekvente ord med elevene. Her er også mange andre lister og andre viktige ordkilder som burde øves på. 

Velg selv hastighet, Trykker du på kanppen bokmål kommer andre lister det kan øves på, slik som diftonger og navn.

Illustrasjoner Gro 

Arbeidsark- finn nyttårsord

Spørreord

Her har jeg laget noen kort som egner seg å henge på tavla når vi skal øve på spørreord. Klarer elevene å lage setninger til hvert spørreord? 
Hvilken bokstav begynner ordene de leste på? 
En stum lyd. Også unntaket da- når!
Kortene kan så henges opp på ukestavlen for repetisjon og påminnelse for senere bruk.
 

Boken om meg

Her er en enkel mal for å lage bok om meg selv.

Det er laget til både gutt og jente. 

Illustrasjoner Gro 

5 fingre gjenfortelling

Hvordan gjenfortelle en historie.

 

Oppgaven er laget av Kaja Cathrine Hansen 

Mal til spå

Å lage med spå med elevene kan være spennende ny innfalsvinkel på temaer. Her finner du en mal med ferdige bokser i riktig vinkel og i forhold til hverandre slik at svar og spørsmål kommer over ett. Trykk på hver tekst og rediger inn dine spøsmål og svar.
Evt. kan elevene lage sine egne spørsmål og svar.

Ordklasser

En liten sang som kan hjelpe med innlæring av 3 ordklasser

Homonymer

Illustrasjoner Gro 

Øvekort med ord som skrives likt, men som har svært forskjellig betydning

Rediger og lag spørsmål til en you tube film

Klassebamse

Vi har i år hatt klassebamsen Tatty. Det har vært svært populært. Fordi vi er så mange elever i hver klasse har Tatty fått en venninne som heter Tammy. Disse to reiser rundt og besøker en jente og en gutt fra fredag til tirsdag. Begge bamsene har hver sin bok elevene skriver og tegner litt fra besøket i. 

Kan også anbefale et ferdig opplegg som ligger til salgs om klassebamser fra Teachingfuntastic. Se link

 

Foto Gro 

Finmotorikk

Øv på ukedagene

Snurr på hjulet og lær navn på dagene 

Illustrasjoner Gro 

Illustrasjoner Gro 

Print ut de to delene du vil at elevene skal få. Klipp ut sirkelen. Lag et lite hull i sentrum av sirkelen og stikk inn en splittbinders. Fest hjulet i A4 arket med overskriftene på

Har du elever som må øve på ukedagene/vekedagane og måneder?

Jeg har laget et lite hjul som vi vrir på og repeterer;

hva dagen i dag heter, hva gårsdagen var og hva heter dagen i morgen? I tillegg ligger Spireseriens årshjul gratis for nedlastning. https://www.spireserien.no/diverse

 

Tips til bruk: Jeg har et stort hjul i A3 størrelse og elevene har hver sin lille utgave. De er printet ut på 200 g. ark.

Noen dager legger vi et ark over overskriftene og sier hva de enkelte dagene er uten støtte av tekstene.

Vi har også fått øvd inn uttrykkene i går, i forgårs, i morgen og i dag. Nå øver vi på hvilken dag som er om akkurat en uke, om 3 dager osv. Vi øver også på at noe er ukedager og noen dager er helgedager. Vi har snakket om at noen må jobbe i helgen og noen har fri i helgen og hva er egentlig en helligdag. Jeg tenkte vi skulle se på noen flaggdager i mai. Bursdager har vi også snakket om. Det var stor stas og finne ut hvilken ukedag man er født på.

 

Månedene

Dagene

Et lite arbeidark hvor elevene må klippe ut månedene og lime dem opp  i riktig rekkefølge på et ark

Lag en bitte liten bok

Foto Gro 

Vi øver begreper

Illustrasjoner Gro 

Vi har hatt "begrepshjørnet".

Trenger litt plass, men veldig morsomt. I "hjørnet" hadde vi samlet inn konkreter og satt navn på dem. F.eks en sykkel. På sykkeldelene festet jeg navnelapper; kjede, pedal, styre, ramme osv.

En gang hadde vi kjøkkenutstyr; øse, kjevle, sil, gryte osv.

*Vintertøy

*Skotyper

*Verktøy

*Bondegård

*Kjæledyr

*Preposisjoner

*Skolesaker

*På soverommet; dynetrekk, laken, putevar, madrass( dukke-

seng) nattbord, leselampe

I hjørnet hadde vi undervisning og leste lappene, tok på tingene og sa ordene høyt. Vi laget historier og brukte ordene. Utstillingen ble stående en stund. Det var flere som benyttet seg av den.

Ellers jobber vi mye med begreper som er mye brukt i hverdagsspråk.

Se skjema for begrepslæring som ligger over her. Det skjemaet er brukt fra 3.kl, men du kan jo evt. ta ut deler som passer for dine. Aller helst leker, prater og tar vi på konkretene når vi øver.

Lykke til.

Fyll inn spill

Ulike måter å jobbe på:
Alle kan få hvert sitt skjema og jobbe selvstendig, enten med tidtaking eller i løpet av en time.
Gruppeoppgave. 2-3 på hvert lag samarbeider. 

Hele klassen:
Hvis du f.eks bruker Google sheets eller tabell i docs kan du fylle den med kategorier og så dele den med alle elevene. Velg "Alle med linken kan editere". Da samarbeider man om prosjektet i stedet for å konkurrere mot hverandre.

Oppdraget- trill terning

Alfabetisering

Nyttårsforsett

Hva tenker elevene om det nye året og hva de bør jobbe mot? 
Med denne ballongen kan de få noen mål som er overkommelige å ta for seg. 

Agumentasjon

Vi har i den senere tid jobbet mye med å skrive argumenterende tekst. Elevene kommer selv med forslag til temaer som angår dem. Hver elev skriver så mange argumenter de klarer for og imot og henger på tavla. Etterpå går vi i fellesskap sammen og sorterer like argumenter i samme haug. Elevene velger så 3 av for-argumentene og 3 av mot-argumentene til sitt videre arbeid. 

Aktuelle temaer å diskutere

* Fysak begynner kl. 8.00. Det er altfor tidlig!
* La tyggisen leve!
* Leksefri skole
* Hvorfor får vi ikke lov å kaste snøballer i friminuttene?
* Hvorfor kan vi ikke bruke telefonene våre i timen sammen med ipadene?
* Hvorfor er det aldersgrenser på kino og dataspill?
* Vi ønsker oss senere skolestart på mandager!
* Hvorfor kan lærere av og til benytte friminuttet vårt til skolearbeid? 
* Hvorfor får vi ikke lov å sykle i skolegården? 


 

bottom of page