Tips til Kunst & Håndverk

 

Picasso prosjekt

Prosjekt om Picasso som ble avsluttet med at elevene laget sitt eget malerie inspirert av Picasso

 

Bokmerker
Treknagger

Elevene i 6.klasse har laget knagger. Figuren er saget ut av uhøvlet plank og knaggene er laget av tynn rundtstokk. Hele figuren var omtrent 40 cm lang

Leirgjøker

Vi laget fantasidyr i leire som i tillegg kunne spilles på. 

Full instruksjon i vedlegget

Nøkkelringer

Vi har laget nøkkelring. Jeg kuttet opp kosteskaft(billig på Jula) i passende størrlelser. Så har alle pusset dem etter beste evne. Forbausende morsomt. Øyne er bittesmå stift, men tusj går også an. I toppen skrudde vi inn en ferdig nøkkelring. Kjøpte på nettet fra Ebay
Søk på: 20MM Split ring with chain and screw KEY KEYRINGS KEYRING KEYS FINDINGS CLASP

Piggsvin

Skjær til en 2"2 stokk til passe lengde. Skjær så av halve tuppen til snute. 
La elevene pusse og pusse til den blir myk og glatt. Så får de spiker til å hamre inn i toppen. Jeg hadde ca.20 spiker pr. elev.

Geometriske figurer

Vi har jobbet med geometriske figurer i matematikk. Da videreutviklet vi dette i K&H. 
Disse snømennene og uglene er laget av geometriske figurer. 
Trekanter, sirkler, rektanlger . 
Snømennene er revet ut i tegnepapir.

Uglene er klippet ut med saks. 

Skyggeleggingsoppgave

La elevene få teste ut kullstifter på denne morsomme skyggeleggingsoppgaven.

Elevene tegner en sirkel på et A4 ark og klipper vekk øverste del av arket. Halve kulen vil være utenfor arket, den andre havldelen på arket. Ved å tegne en skygge under kula vil du få en optisk illusjon og det ser ut til at kula svever. 

Trykk på knappen for instruksjonsfilm
 

Hvordan lage vennskapsbånd

Hvordan lage hjemmelaget såpe

Støpe betonglysestaker 

Hvordan brodere 

Noen lette trearbeider

Tripp trapp tresko

Knagger

Vi har hentet emner ute i skogen der det var mye hogstrydding. 

Elevene fikk bruke sag og saget til eget stykke. I tillegg fjernet vi barken med kniv. 
Så litt pussing med sandpapir

Hvordan lage rammer

 Vi lager egne rammer. Jeg lar elevene bruke gjærkasse for å få laget vinklene(Clas Ohlson). Vi kjøper ferdige lister. Vi limer dem sammen med trelim og bruker ikke stift. 
Jeg kjøper solid billig tråd på Biltema. Du ser nøstet inni ramma. Finnes i grønt også. Den er fast og strekker seg ikke. Vi bruker som oftest noen treklosser til å bende opp tråden. Her tok jeg bare noe jeg hadde her hjemme. Så nå er det taperuller. Du kan bruke hva som helst, bare det presser ut tråden. Limstifter er også fint. Når ramma er bendet opp sjekker vi om vinklene stemmer med et vinkelhjern som siste sjekk før limet tørker.

Små filmer om kunstnere

Plantefarging

Sammen med min gode kollega Gudrunn har vi laget et helt undervisningsopplegg om plantefarging. Hele oppskriften ligger på Naturfagsenterets hjemmeside.

Hestehov

Lag vårblomster med de yngste elevene. 

Gå ut og plukk hestehov

Studer den.
Fingerhekle stilken til hestehoven.

Klipp ut en sirkel av gul kartong. 
Klipp hakk og fryns kanten på sirkelen.
Lim alt på en grønn bakgrunn.
Om høsten går dere ut og ser på bladene til hestehoven. Den kommer senere opp.

Selvportrett

Ta portrettbilde av elevene. Print ut i A4 eller A5 størrelse. Del bildet i to. 
Legg ansiktet på et nytt hvitt tegneark. Du kan godt feste litt med tape, men ikke lim fast. Det kan tenkes eleven vil prøve på nytt.
Den andre halvdelen kan godt deles ut for å se etter.
Når eleven er ferdig kan delene limes sammen. 
Disse er laget i slutten av 1.klasse

Fotokalender

La elevene lage en egen kalender de kan gi i gave. Hver måned fylles ut med en tegning, litt tekst eller et foto. 

Lag skiløpere

Fremgangsmåte og mal ligger her. 

Silhoutter

Sy kosebamser

Jeg har kjøpt billige fleece tepper og sydd kosebamser av. Det er enkelt og kan gjøres enten med maskin eller for hånd. 
La elevene klippe til sin egen modell. Da blir de så utrolig sjarmerende og individuelle. De trenger ikke store biten stoff. Lurt om de legger papirmønsteret sammen først og ser at det passer proporsjonalt. Mange ganger lager de armer og bein for tynne. Husk at alt også skal ha sømmonn.

Lage papprammer

Eirin Vetaas har laget disse flotte papprammene med sine elever i 6.kl.

Elevene fikk ferdige for- og bakplater samt støtter. Så kledde de dem i filt og dekorerte med filt,  bånd og det elevene måtte ønske. Platene ble så limt sammen på tre sider og støttene ble limt på baksiden. Hun samlet sammen papp fra kopiesker, leveringer til skolen  og pappesker fra butikker.

Hvordan lage mønster på data

Dørskilt 

Sy hvite filthjerter

Klipp ut to like hjerter i filt. 

På det ene hjertet sys ca. 15 små perler rundt omkring. Ikke kutt tråden mellom hver perle. Bare fortsett syingen rundt. Det ser ikke ut på baksiden, men det gjør ikke noe. De lange trådene blir skjult inni hjertet.

Legg den andre delen inntil. Du skal sy de to delene sammen på retta. Hjertet skal ikke vrenges. Bruk knappehullssting rundt hele. Sy ganske tett. La det være et lite hull igjen og putt inn vatt i hjertet. Sy helt igjen.
I toppen av hjertet dytter du endene på et tynt silkebånd inn mellom stingene så endestykkene blir skjult inni hjertet. Fest hempen med et par sting. 

Design dine egne støvler

Design din egen regnjakke

Sy en mus

Fant bilde av en liten limt filtmus på pinterest. Siden vi skulle sy og fylle vår mus med vatt, ble bildet et utgangspunkt for å desigen vår mus til årets juleverksted hos oss. 
Full instruksjon ligger i pdf'n 

Selvportrett

Lineoleumstrykk

Jeg har laget plater som du skjærer på. Du har en list under plata og en list øverst på plata. Da vil skjæreplata ikke skli av bordet og kniver og linoleumsplata holder seg der den skal. 

Vi har kjøpt kniver fra sløydspesialisten

Øyenstikker

Totempæl

Totempæler er gigantiske og monolittlignende treskulpturer (15–20 m høye) laget av urfolk fra nordvestkysten av Nord-Amerika.Klassen har sammen laget totempæler. 
4 elever fikk i oppdrag å lage sokkelen. Resten laget hoder.
Vi brukte A3 ark som ble fyllt helt ut. Hver søyle ble mellom 150-180 cm høy

© 2123 by Spireserien. Proudly created with Wix.com

  • c-facebook